Gotland

I slutet av juli 2003 åkte jag och Pär till Gotland. Vi tog båten från Oskarshamn till Visby, en resa som tar mellan 2,5 - 4 timmar, beroende på vilken båt man väljer att åka med. Vi ville passa på att se ön ordentligt och tog därför bilen med oss.

I Visby bodde vi på Norderstrands camping, en kvarts promenad längs med stranden till Visby ringmur. Precis nedanför campingen ligger en liten strand med en brygga som lämpar sig utmärkt för morgondopp, eller för solnedgångstittande.

Numera känner vi oss som rutinerade campare och nedan följer tre saker som man absolut bör ta med sig på sin tältsemester=):
*ÖRONPROPPAR: Kan rädda din semestersömn om man som vi får tältplatsen brevid campingens största snarkmonster.
*FICKLAMPA: En liten att hänga i tältaket. Ovärderlig när man kommer hem mitt i natten och ska hitta sin necessär i röran inne i tältet.
*SOVTÄCKE: Ett extra att lägga över liggunderlagen. Det blir genast mycket mjukare.

Raukar finns det gott om på Gotland. Vi letade raukar ganska flitigt, och hittade bland annat ett fint område vid Folhammars narurreservat på östkusten. Längs med kusten finns raukar på flera ställen, men det mäktigaste raukområdet hittade vi på Fårös norra sida. Digerhuvud och Langhammars raukområde är flera kilometer långt och landskapet är kargt och vackert. Gotlands största rauk är Jungfrun, som ligger några mil norr om Visby. Den är 12 meter hög och står på en hög klipphäll.

På Fårö åkte vi ut till Fårö fyr, som ligger på öns östra spets. En stor och mäktig fyr belägen vid en stenstrand. Naturen på Fårö är allt igenom fascinerande och vacker.

Fåren strövar på många ställen fritt på Fårö. När man har passerat en färist kan det mycket möjligt komma får gåendes mitt på vägen! Den vackra stenmuren nedan är en av gränserna för var fåren kan ströva fritt. Stenmurar som denna förekommer för övrigt överallt både på Fårö och Gotland.

Fika är något som roar oss och vi testade flertalet fikaställen runt om på Gotland. I Katthammarsvik hittade vi Wallins Café, som är bevarat i sitt ursprungliga skick sedan 50-talet. Massor av goda kakor finns för den som gillar det!

I den lilla fiskebyn Ljugarn på östra Gotland ligger Ljugarns strandcafé precis nere vid havet. Där finns det minigolfbana, god fika eller lunch, och utsikten får man på köpet. Mycket trevligt! Den grekiska salladen var inte alls dum till lunch=).

Även på Fårö hittade vi ett avlägset men mycket trevligt fikaställe, Lauters Värdshus. Med utsikt över det karga landskapet och havet mumsade vi på rabarberpaj.

Om man ska besöka Högklint, som ligger söder om Visby och som med sina 45 meter är Gotlandskustens högsta klint, kan man även passa på att besöka fiket i Fridhem. Efter att ha beundrat utsikten över Visby från klinten testade vi den gotländska specialiten saffranspannkaka där. Smaskens!

I så gott som alla vägkanter på Gotland växer massor av blommor. Den vanligast förekommande tycks vara Blåeld. När man kör runt på ön får man även se många fina gamla Väderkvarnar. Vackert!

Även om vi åkte runt mycket på ön spenderades givetvis även en hel del tid inne i Visby. En otroligt mysig och välbevarad gammal stad. Krogar och pubar ligger tätt innanför murarna och det är fullt med folk överallt. Vi åt middag inne på Munkkällaren en kväll, riktigt, riktigt gott.Munkkällaren är dessutom ett väldigt mysigt ställe mitt vid torget, med massa vinklar och vrår och en mysig bar uppe mellan takåsarna.

Lummelundagrottan ligger ett par mil norr om Visby. Helt klart värd att besöka. Duktiga guider berättar om grottans historia under en halvtimme nere i grottan. Temperaturen i grottan är bara 8 grader, så när vi kom ut igen kändes det som att kliva ut i en tropisk regnskog... I grottan finns både stalgatiter och droppstensformationer.

För sol och bad är Tofta strand en av de finaste på Gotland. Om man inte har något emot att trängas med tusentals andra soltörstande turister förstås! Lång, lång strand med finkornig vit sand och fin sandbotten i havet. Vattnet är klart och fint och mycket varmare än vad vi hade förväntat oss, runt 20 grader i slutet av juli.

Vi tillbringade 4 dagar på Gotland, vilket var ganska lagom. Då vädret var ganska varierande var vi glada att ha bilen med oss för att kunna ta oss runt hela ön även när vädret var ostadigt.